No, dikce článku hovoří jinak. Na vzduchu se sváří převážně při výstavbě, ale všechny údržby (přehrady, mosty, potrubí - plynovody, parovody, ropovody, apod. neumožňují demontáž. A ropné plošiny a další mořská díla, jakbysmet).
Spíše se jeví, že složit takové zkoušky je mimořádně náročně a podmíněné i potápěčskými certifikacemi (byť to převážně hradí specilaizované firmy, coby zaměstnavateké. Většina dnešních profíků se rekrutovala z někdejšího Svazarmu).
Po našem vstupu do EU v r. 2004 si většina větších firem doplnila ISO 9001 (certifikaci systému řízení jakosti) podmiňující práce v EU, vč. přímořských států.
(Každý rok byl povinný audit na prodloužení).
Některá specifická zaměření by omezený český trh neuživil.
Např. přestože zanikla Česká plavba, námořníci nadále fungují pod jinými hlavičkami a ČR patří i část Hamburského přístavu!