Po 30 letech své existence se každý vůz dostane do “důchodového věku”, který v případě aut nazýváme věk veteránský. Pokud je vůz v dobrém technickém stavu a majitel má zájem, tak pro svého plechového miláčka může získat veteránské doklady a registrační značku. Díky tomu si spolu i nadále budou moci užívat víkendových projížděk a majiteli navíc odpadne část nákladů.
Bible motoristického světa je v tomto ohledu Mezinárodní technický kodex FIVA 2010. Tam jsou přesně popsány všechny náležitosti a požadavky, které musí automobil splňovat, aby se z něj stal veterán. Dělí vozy nejen do příslušných kategorií, ale rozlišuje též repliky, kopie, originály, renovace a tak dále.
Ještě než můžete zažádat o registraci veterána a získání veteránské RZ, musíte úspěšně projít testací, která se skládá ze dvou kroků. Tím prvním je klubová testace, kde se testuje hlavně historická způsobilost podle kodexu FIVA. Druhým krokem je testace krajská, kde se zaměřují hlavně na technickou způsobilost.
Před samotnou testací si připravte následující položky: formulář přihlášky ke klubové testaci, vyplněný testační protokol, veškeré údaje o vozidle, protokol o technické prohlídce (nebo STK), lokalizaci identifikačních znaků (štítek výrobního čísla karoserie a motoru, VIN) a celkem 12 fotografií o velikosti 6×9 centimetrů. Je důležité, aby to byl 6x levopředek a 6x pravozadek. Fotografie musí být lesklé, barevné a na fotografické papíru.
Pokud úspěšně projdete oběma testy, nebo se vám domů dostal již otestovaný veterán na prodej, tak vás čeká registrace veterána. Začněte vyřízením povinného ručení pro veterány, jelikož ho musíte uzavřít ještě před samotnou registrací. Poté si za účelem registrace vezměte žádost o registraci, zelenou kartu, žádost o testování a fotografie.