Tlumiče jsou nedílnou součástí automobilů. Stejně jako motor nebo podvozek zastávají i tlumiče nezastupitelnou funkci při správném fungování vozidla. A bohužel stejně jako zmiňované části, i tato část se může opotřebovat, ať už mluvíme o tlumičích Audi nebo tlumičích Subaru. Abyste předešli nehodám či podobným scénářům, je zapotřebí pravidelně navštěvovat autoservis. A kromě jiného je třeba, abyste své auto poslouchali. Když tlumiče nefungují nebo je s nimi něco v nepořádku, auto vám to prozradí.
Jak již bylo zmíněno, tlumiče hrají nezastupitelnou roli ve fungování vozidla. Jejich předním úkolem je zajistit stálý kontakt kol s vozovkou. Bohužel tuto schopnost s postupem času ztrácí. Mluvíme o pozvolném jevu, kterého si majitelé vozidel často nevšimnou zavčasu. Většinou jim tlumiče o sobě dají vědět ve chvíli, kdy projíždí zatáčkou, která je hrbolatá. V tomto okamžiku totiž auto takzvaně “uskočí” čili vozidlo není tak stabilní jako tehdy, kdy jste ho kupovali.
Špatné tlumiče automobil poslušně ohlašuje. Zbystřete předně v okamžiku, kdy se citelně zhorší komfort jízdy. Tím jsou myšleny tupé rány od podvozku nebo například situace, kdy netlumené kolo odskočí a poté znovu dopadne na silnici. Když tlumiče nefungují tak, jak mají, vůz má nápadně nižší světlou výšku a při prudším zabrzdění začne na dlážděné cestě “kopat”.
Bylo by mylné se domnívat, že tlumiče vydrží do konce života. Když kupujete starší auto, tak někdy ani nevíte, že už má repasované tlumiče. Vozidlo se každým dnem opotřebovává a tlumiče nejsou výjimkou. Jejich životnost sice má značný rozptyl, bohužel u mnoha aut nedosáhnou ani stovky tisíc kilometrů. Je však pravdou, že někdy dosáhnou i dvojnásobku této doby.
Podle odborníků dostávají tlumiče zabrat více na českých silnicích než v zahraničí. Například v Německu jsou cesty přijatelnější pro tuto část automobilů.